DELIVERY//

 
Last week I got this massive food packet from Sweden! My mum sent me loads of nice stuff, it felt like christmas when I was opening it. Not only did I get food and sweets, the packet also contained some candles and skin care. Thank you mum!!!!! x
 
1
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Emma

Hej! Skriver här i brist på annat. Det är så att jag bestämt mig för att söka till skolan i London och plugga mode. Men har lite frågor jag hoppas du kan svara på. Hur mycket fick du lägga ut utöver CSN pengarna på hela utbildningen under 1 år? Jobbade du under tiden du pluggade? Och har det varit lätt att få jobb efter? Hoppas på svar. Kram

Svar: Hej! Jag fick lägga ut ganska mycket utöver CSN. Själva utbildningen + boende första terminen + skolresa till Paris osv går på ca 160 000 kr och jag fick ut ungefär 126 000 kr (om jag minns helt rätt). Resten fick jag lägga ut själv. Vet dock att jag fick ut ganska mycket av CSN, så du kanske inte får ut lika mycket. Sedan måste du ju betala boende för andra terminen + mat + nöje + transport osv. Räkna med att lägga ut ungefär 4000 kr i månaden utöver hyran. Så sammanlagt, utöver CSN så måste du lägga ut ca 40 000 kr för skolan + ytterligare ca 30 000 kr på att leva. Och sedan hyra den sista terminen, då det inte ingår i vad IBS erbjuder. Jag jobbade inte under tiden jag pluggade! Det hade såklart varit bra att göra, då det hade gett mig en extra inkomst, men det är så mycket som händer så det är inte säkert att du har tid/vill jobba under tiden. IBS rekommenderar inte att jobba under tiden, jag rekommenderar inte att jobba under första terminen men möjligtvis under andra! Att få ett jobb som du verkligen vill ha är svinsvårt. Jag tänker inte ljuga. Att få ett vanligt jobb inom retail, bar eller restaurang är lätt. Om du får ett jobb du verkligen vill ha, som har med din utbildning att göra, får du oftast inte betalt. Dock ångrar jag inte en sekund att jag gick den utbildning jag gjorde. Jag tror dock att det är lättare att få ett bra jobb om du åker någon annanstans, låt oss säga att du återvänder till Sverige. Där väger din utbildning mycket tyngre än vad den gör här. Påminnelse: Du får inget betyg av detta! Det är inte en fullständig utbildning. Dock lär du dig sjukt mycket och du får diplom och certifikat osv. Kram!
JOSEFINE -





Annonser från BloggPartner