Q&A

Så, nyligen har jag fått lite fler frågor igen ang. min utbildning. Det kommer nya hela tiden, och i vanliga fall brukar jag försöka svara bland kommentarerna, men eftersom de kommer fler och fler och blir allt mer frekventa så tänkte jag att det kunde vara bra att även göra ett inlägg, så att fler kan ta del av svaren. 
 
Jag har tidigare gjort ett inlägg då jag svarar på väldigt mycket ang. min utbildning, ett inlägg som ni kan hitta HÄR.
 
CORNELIA: Jag funderar själv på att börja plugga fashion merchandising på LCF, men är mer inne på att gå 3 år och få en bachelor. Hur tycker du utbildningen är? Är det mest praktiskt arbete? Kram!
 
SVAR: Utbildningen är verkligen fantasitsk och ytterst lärorik och inspirerande! (Läs i mitt tidigare inlägg om vad jag tycker mer ingående om utbildningen - LÄNK.) Ja, det är mest praktiskt arbete, men med väldigt mycket teoretiskt arbete bakom. RESEARCH är nyckelordet för att klara sig igenom utbildningen. Också att kunna använda sig av (och äga) Photoshop/Indesign eller liknande program är nästintill livsviktigt. Det är inte några prov och inte heller några uppsatser, men uppgifterna kan bestå av olika delar. Jag har tidigare publicerat några av mina skolarbeten på bloggen (sitter dock och håller på mitt bästa skolarbete fortfarande). Du kan hitta de jag har publicerat här, här, här, här, här, här, här, här, här, här, här och här. (Och jag tror att jag har publicerat mer + att detta bara är ett väldigt litet smakprov på allt vi gör.) Fråga om det är något mer du undrar över! Kram!
 
 
Ett uppslag ur min journal - en utav skoluppgifterna.
 
 
EBBA: Hej Josefine! 
Jag hittade din blogg via IBS hemsida där jag var inne och kollade på utbildningen som du går, Fashion merchandising and communications på london college of fashion. 

När jag läser om utbildningen låter den helt underbar men det hade varit kul att höra dina synpunkter om hur det är. Det är trots allt en dyr utbildning och det känns viktigt att känna sig säker på sin sak när man lägger så mycket pengar på en utbildning. Vill du jobba inom modebranschen och tror du utbildningen kommer underlätta vägen dit? Jag drömmer om att jobba med fashion pr. 

Det hade dessutom varit kul att höra lite om hur det är att bo i London? Hur är nattlivet och ungefär hur mycket pengar räknar man med per månad? Hade blivit superglad om du ville ta dig tid att svara på mina frågor! 
/Ebba
 
SVAR: Hej Ebba!
Angående utbildningen tycker jag att du skall ta dig en titt på detta inlägg jag gjort tidigare, där pratar jag väldigt mycket om utbildningen, om boende, om IBS, vad man skall tänka på osv. 
 
Jag vill, som jag känner i dagsläget, fortsätta i den här branschen och som det ser ut idag så kommer min utbildning antagligen underlätta. Jag läste Fashion PR-kursen förra året, vilken var en väldigt bra kurs! När jag läste den lärdes den ut av två olika lärare, varav den ena fick jag uppfattningen av var bättre än den andra. Så håll tummarna i sådana fall att du får "rätt" lärare! Du kan såklart välja till andra kurser för att verkligen specifiera dig på ditt område, om jag var du skulle jag antagligen försöka välja till de Marketing-kurser som finns tillgängliga. 
 
Att bo i London är underbart det är det verkligen. Det är en mångkulturell stad och en metropol på alla möjliga vis, vilket öppnar upp till så många nya möjligheter. Nattlivet är brett och varierat, vi håller oss mest till östra London och områden såsom Shoreditch, för att vi föredrar den miljön, musiken och de människorna. Pengar rasar iväg. Ditt Oyster-card kostar strax över 800 kr i månaden med din studentrabatt, sedan måste du lägga pengar på mat. Just nu betalar jag ca 6500 kr för mitt lilla rum i månaden, vilket anses vara billigt. Då ingår allting utom elektricitet, som jag lägger mellan 5-10 pund extra i månaden på. Shopping är ju såklart helt individuellt hur mycket man spenderar pengar på, men utgångar (om man är snål) kan ju vara i princip helt gratis men i snitt kanske du spenderar minst 100 kr/utgång (detta uträknat på att du inte betalar inträde, vilket kan ligga på mellan 5-20 pund, om inte ännu mer, utan bara köper dig en drink eller något). Alla ställen har inte inträde, men de flesta har något litet. Dock går det att komma in gratis om man är där vid nio-tio, vilket vi tycker är värt och brukar försöka satsa på för att hålla ned kostnaderna. Du kommer även behöva köpa saker till skolarbeten, vilket är pengar som lätt drar iväg. Material är dyrt! Du får studentrabatt (10% på Rymans tror jag), men det kostar ändå sin fair share. Detta beror ju dock på helt vilka kurser du väljer.
 
Hoppas det besvara dina frågor, Ebba, annars fråga mer! Kram! 
 
 
 
Om ni har några andra frågor ang. min utbildning eller livet i London, fråga på! x
1
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Ebba

Tack så mycket!
Verkligen till stor hjälp :) Den enda frågan jag har kvar är väl fall du tror utbildningen kommer hjälpa dig att få ett jobb eller fall du mest gör det som en rolig grej? Samt vilken kurs som varit den roligaste kursen hittills?

Svar: Hej Ebba! Har återigen svarat på din kommentar som ett inlägg! Kram! :) x
JOSEFINE -





Annonser från BloggPartner