LONDON /EDUCATION+LIVING.ETC.

 
 
bild av Rebecka från London Fashion Week.
 
Okej, så här kommer äntligen det efterfrågade inlägget om allt som har med utbildningen att göra! För att ni skall förstå lite mer så tänkte jag bara ge er grunden: Jag pluggar på London College of Fashion och har åkt hit genom IBS, jag började nu i augusti/på höstterminen men möjligheten att börja utbildningen under vårterminen finns också. 
 
Om ni har några fler frågor så är det bara att skriva en kommentar så svarar jag på dem på en gång. x
 
Ansökningsprocessen
Det är ganska mycket som krävs inför själva ansökan, och det mesta skall vara inne redan i mars/april. Du behöver två referensbrev, av lärare eller arbetsgivare, och så skall du själv skriva ihop ett motivationsbrev om varför just du skall bli antagen. Sedan måste du även skicka in passfoton, dina betyg osv. Allt detta får du hem papper på, så att du verkligen inte kan missa att skicka in något, om du söker genom IBS. 
 
I våras började jag alltså min ansökan. Jag skickade in alla papper, betalade in några mindre summor till IBS (försäkringar, ansökningsavgift osv) och sedan väntade jag mest. Ganska tidigt får du att du är preliminärt antagen, men jag fick mitt riktiga antagningsbrev bara någon vecka innan jag skulle åka. 
 
Pris
Priset för utbildningen varierar lite mellan åren, jag vet att när jag kollade på utbildningen för något år sedan var den billigare men om jag minns helt rätt så ingick inte riktigt samma saker heller. Jag betalar ca 160 000 kronor just nu, strax under tror jag att det är egentligen, men med räntor och så kommer jag nog att komma upp över 160 000 i slutändan. 
 
I priset ingår dock:
- Visst studiematerial
- Studieresa till Paris
- Boende första terminen
 
CSN & Sparpengar
Jag sökte CSN och fick ut strax över 120 000 kr. Som ni kanske förstår måste ni därför ha pengar undanlagda för utbildningen, då den kostar mer än vad CSN betalar ut. Maxlånet för CSN ligger egentligen på 116 000 kr, men sedan kan ni ansöka om merlån och tillägg för boende osv. 
 
Det kommer att gå åt ganska mycket pengar i början när du flyttar hit, och du måste räkna med det. Mat, busskort etc. Allt kostar, det gör det verkligen, och det kanske svider i plånboken men det finns ju vissa saker som man måste ha - som t ex mat och möjligheten att ta sig runt i London. 
 
IBS
Jag sökte som sagt genom IBS, och jag har både gott och ont att säga om det. Först och främst, det är så mycket lättare att söka genom en organisation och bara det faktum att man faktiskt redan har boende när man kommer till London är en trygghet. IBS har också koll på att man har skickat in allting och inte har glömt något, och det är skönt att kunna vända sig till dem och fråga saker om ansökan, dubbelkolla så att man gör allt rätt liksom. Det som har varit mindre bra är att vi i våras fick hemskickat information om ett studentboende vid Kings Cross (vi fick till och med hem handböcker för boendet). Samma vecka som vi åkte till London fick vi dock hem vår pre-departure information, där det stod en annan adress än den vi fått tidigare. Alltså, boendet ändrades men vi blev aldrig meddelade om det, utan i häftet vi fick hem i augusti stod det bara "Er adress är....". Informationen var så dålig och oklar att jag personligen faktiskt inte ens uppfattade att boendet blivit ändrat. Vi har inte riktigt fått något bra svar på varför boendet har blev ändrat, och jag är ytterst tveksam på att IBS kollade upp det nya boendet ordentligt innan de lät oss flytta in. Vi hade inte internet under hela den första månaden och mycket andra saker som vi blev lovade har uteblivit. Vi har fått tjata otroligt mycket, både på IBS och på boendet för att få de saker vi har blivit lovade (och betalar för!), vilket känns otroligt tråkigt. Ofast vill varken IBS eller själva studentboendet heller ta på sig ansvaret, utan de väljer att skylla på varandra vilket också är lite av en besvikelse.
 
Skolan
Skolan är underbar! Alltså I can't stress this enough. Den är världens bästa. Verkligen. 
Jag pluggar alltså på London College of Fashion, som hör till University of the Arts London. Själva utbildningen heter Fashion Merchandising and Communications, och min klass är en study abroad-klass med ca 80 elever. Vi är inte bara Merchandise-elever, utan vi är blandade med designer-utbytesstudenterna. De flesta i min klass kommer från olika delar av USA, men vi har någon från varje världsdel. Vilket verkligen är hur roligt som helst! Vi är tio svenskar (som alla bor i samma hus, skall tilläggas) och sedan är det verkligen elever från hela världen. Så himla spännande! 
 
Själva huvudbyggnaden som vi håller till i ligger på John Prince's Street, vilken ligger längs med Oxford Street (om ni har vägarna förbi ligger den vid BHS, typ vid det största Topshop). Sedan har vi också varit ute i High Holborn någon gång (jättefina lokaler! Föredrar den byggnaden framför John Prince's Street alla gånger, och läget är bara det minsta lilla sämre) och Lime Grove. Lime Grove ligger ute i Shepherd's Bush, och High Holborn ligger ute i Holborn (surprise!). Lime Grove-lokalerna är också verkligen superfina, men det tar lite längre tid att ta sig ut dit och det är lite krångligare. Vi var bara där under första veckan när de höll på att renovera John Prince's Street. I alla fall, det finns ännu fler byggnader som vi inte har varit i, men som jag har uppfattat det så är de mest till för designstudenterna.
 
Jag läser följande kurser den här terminen:
- Buying & Product Development
- British Cultural Studies
- Theoretical and Social Fashion Studies
- Historical and Contemporary Fashion Research Studies
- Fashion Styling
- Fashion Public Relations
 
De fyra första är obligatoriska, medan de senare två är valbara. Nästa termin har jag dock bara en som är obligatorisk (vilken är Buying and Product Development 2), men jag har ännu inte riktigt bestämt mig för vilka andra kurser jag vill läsa nästa termin. 
 
Buying&Product-kursen handlar mest om inköp, men också om att kunna förutse trender och att göra ett företag framgångsrikt. British Cultural Studies är mest bara en två timmar lång vandring genom London en gång i veckan medan vår lärare berättar sjukt intressanta saker om staden. Jättemysigt, faktiskt! Theoretical & Social Fashion Studies är också väldigt intressant, och ganska svårdefinerat för vi gör olika saker varje vecka. Detta är dock den enda riktiga föreläsningskursen jag läser, Buying kan nog snudda på föreläsning också men den är mycket mer kreativ och praktisk. Theoretical är precis som namnet säger teoretisk, och enbart teoretisk so far. Men intressant! 
Historical-kursen består av att vi går på museum varje vecka och ritar i våra journals. Jätteinspirerande! Svårt att tro det till en början, men believe me, man får verkligen hur mycket inspiration som helst! 
Mina två valbara kurser är såklart mycket mer kreativa än de tidigare, och styling-kursen har hittils bestått av mest en sak: moodboards, moodboards, moodboards! Och lite streetstylefotografering. PR-kursen har vi däremot gjort lite annat i, och en typisk lektion består av en kort presentation/redovisning i början (någon läxa som skall presenteras eller så), sedan en föreläsning/diskussion om något och sedan en praktisk övning på det. Sist "skapade" vi en ny tidning som vi skulle marknadsföra, en väldigt kort uppgift vi bara arbetade med i kanske 15-20 minuter, men den är mest till för att vi skall få igång tankesättet och för att vi skall få en uppfattning om vad det handlar om. 
 
Alla lärarna är också fantastiska. De flesta har flera års erfarenhet inom branschen och de har verkligen gjort allt. Vilket bara är så inspirerande i sig! Nej, men det är verkligen roligt att gå till skolan, och det är verkligen roligt att vara där. 
 
Boende
Just nu bor alla vi svenska studenter på Mansion Tower vilket är ett studentboende ute i Stockwell, vilket är söder om floden. Först när vi kom hit tyckte vi att hela området kändes väldigt skumt, men efter att ha åkt runt lite i London så känns det faktiskt som ett helt ok område, även om vi gärna vill försöka flytta till andra sidan floden när det är dags att flytta ut. Men Stockwell är faktiskt ganska lugnt, även om det inte kändes som så när vi först kom hit.
Själva boendet däremot har som jag tidigare nämnt inte riktigt levt upp till vad vi blivit lovade från början. Det tog lite mer än en månad efter det att vi flyttat in för internet att börja fungera i våra rum, innan har det bara fungerat i vårt Common Room. Vi fick verkligen ringa och tjata för att det skulle komma när det väl kom också, vilket såklart känns tråkigt. Det är även andra saker, t ex att rummet inte var städat när vi flyttade in, de handdukar vi fått har varit smutsiga, den köksutrustning vi blivit lovade inte fanns på plats förrän vi återigen ringt och tjatat om att få den (vi betalar faktiskt för den!). Än har vi fortfarande inte fått alla köksutrustning. 
Vi har dock ett gym, vilket är ett stort thumbs up! Inget stort, men det innehåller det mesta man behöver och vi utnyttjar det verkligen. Gym kan annars vara väldigt dyrt och ganska krångligt, med avtal osv, i London, så det är verkligen en enorm fördel att det ingår. 
Vi delar rum två och två, och i våra rum ingår ett badrum och en kokvrå. Det fungerar faktiskt jättebra, IBS bestämde vår rumsindelning och jag kan väl egentligen bara tala för mig när jag säger att jag är jättenöjd. Rebecka, som är min roomie, och jag är väldigt lika varandra och kommer jättebra överrens. Rummen är inte särskilt stora, men vi har faktiskt gott om utrymme i vårt rum. I slutändan spenderade vi ändå inte särskilt mycket tid hemma. Att ha ett eget badrum (eller ja, ett badrum som bara vi två delar på) är också guld värt. Annars består vårt rum av två sängar, ett skrivbord, två nattduksbord, en byrå, en garderob och ett väldigt litet matbord (som vi skjutit undan och använder som sminkbord). Vi har också en helkroppsspegel. 
 
After all - Stockwell är ett helt ok område, Victoria Line (tunnelbanan) går raka vägen härifrån och vi har en buss som kör en väldigt fördelaktig rutt hela dygnet, så det är alltid lätt för oss att komma hem. Men, det är inte det mest populära området att bo i och även om det bara tar 10-15 min in till Oxford Circus så skulle vi aldrig kunna gå hem om något skulle hända. Vi letar därför efter boende på andra sidan floden, så att det är lättare att ta hem om det skulle krisa och man skulle tappa bort sitt Oyster card eller om man av någon annan anledning inte kan använda sig av kollektivtrafiken. 
 
Att bo i London
Att bo i London är verkligen helt fantastiskt! Jag kan inte förstå att jag redan bott här i fem veckor, för tiden verkligen flyger iväg. Men samtidigt känns det som om jag har varit här mycket längre än fem veckor, vi har hunnit göra så mycket. Känns det som i alla fall.
Det händer alltid något i London. Alla är supertrevliga jämt, och det finns så himla mycket att se och uppleva. Det händer ofta att vi bestämmer oss för att gå vid Picadilly Circus och Leicester Square nattetid bara för att spana på folk, det är verkligen underhållande och intressant. London är ju dock väldigt likt Sverige på många sätt, men samtidigt så himla olikt Sverige. London är bokstavligt talat färgsprakande. Det är så mycket kultur och historia, samlat på ett ställe.
 
Jag har ännu inte bytt till engelskt nummer, då min telefon fortfarande är låst till Telia, men annars så använder vi oss av kontaktkort här borta - och inte några abonnemang. De flesta operatörerna har väldigt bra erbjudanden, men jag skulle nog tipsa om 3's "all you can eat". Det ingår några fria sms och några fria minuter, men framförallt obegränsat (!) internet vilket jag finner ganska essential när man har vänner och familj i andra länder. Lättast är nog att gå in i någon av 3's butiker, det finns bland annat minst en längs med Oxford Street som jag kan minnas just nu. Det går också att gå in på någon matbutik och köpa kontantkort, men jag har inte gjort det själv så jag törs inte säga hur det fungerar.
 
Speaking of matbutiker. Tesco, Costcutters och Sainsbury's är de vanligaste. Vi tycker bäst om Sainsbury's, de är billigast och har verkligen allt. 
 
Du behöver inte öppna ett nytt bankkonto hos en engelsk bank om du flyttar hit för att plugga, däremot om du skall jobba är det annorlunda, men ditt svenska kort fungerar jättebra. Tänk bara på att det oftast kostar pengar att ta ut pengar, så ta hellre ut en stor summa på en gång så att du slipper ta ut flera gånger. Försök alltid att gå in på en bank och använda bankomaterna inomhus, annars kan du lätt bli scammad vilket bara är onödigt. 
 
De varnar just nu överallt om att det är väldigt mycket stölder av mobiltelefoner på gång, och London är precis som vilken storstad som helst hem för väldigt många ficktjuvar. Än har ingen av oss blivit av med något (oss=svenskarna), som jag är medveten om i alla fall, men ha bara alltid uppsikt över dina saker och försök att lämna bankkortet hemma om du skall ut på natten. Ha istället med dig kontanter, mycket säkrare! Och gå inte runt och vifta med telefonen och allt det där. 
 
Att tänka på
Så, vad skall man tänka på?
Det första som jag kan tänka på är kollektiv trafiken. Den är helt fantastiskt välfungerande här, det går verkligen att ta sig runt överallt på ett väldigt smidigt sätt. Men (!) det är dyrt. Det första ni borde göra när ni är här är att skaffa ett Oyster Card. Oyster Card är deras buss-/tunnelbane-/tågkort. Fungerar överallt, väldigt smidigt. Ni kan sedan välja att antingen "top up" ert Oyster Card, och då fungerar det väldigt mycket som ett reskassekort som ni bara laddar på med pengar. Om ni skall stanna i London under en kortare tid, och inte kommer att åka särskilt mycket tunnelbana utan mest buss så är detta ett alternativ. Om ni däremot stannar i mer än tre dagar och kommer att åka en del tunnelbana så skulle jag istället köpa ett Travel Card. Det är mycket billigare, och mycket smidigare då ni inte behöver oroa er för att pengarna skall ta slut. Smidigast är att köpa en vecka om ni är här mellan 3-7 dagar, men om ni väljer att söka denna utbildningen och flytta hit skulle jag köpa ett månadskort right away. Du kan nämligen ansöka om ett Student Oyster Card efter en viss tid här i England, men först och främst så kan du inte ansöka om det förrän efter ett visst datum (vilket för vår del var efter någon/några veckor efter det att vi flyttat hit), plus att det tar ytterligare någon vecka att få kortet efter att du har ansökt om det. Så, köp ett Oyster Card och ladda upp det med en månad. Under den tiden borde du hinna få ditt Student Oyster Card, som du sedan kan ladda upp till rabatterade priser.
Ett veckokort som fungerar inom zon ett och två, vilka är de två zoner du komma att behöva kunna ta dig mellan (om det inte skulle vara så att du bor i någon annan zon, då behöver du såklart fler zoner) kostar runt 30 pund. Om du åker mycket tunnelbana annars gör du lätt av med 30 pund på 3-4 dagar. 
 
Att packa inför att flytta till London var ett projekt i sig. Jag har redan fler saker som jag lämnade kvar hemma som jag önskar att jag tagit med mig, men det var svårt att veta då. Det är verkligen jättesvårt att säga vad du borde packa i sko- och klädväg, men mitt bästa Londontips är att lära dig att klä dig i lager på lager. Londonvädret ändras var tioende minut, och det bästa överlevnadstipset är att kunna dra på sig/ta av sig en extra tröja. 
Vad du absolut inte får glömma att packa är adapter! I England är uttagen annorlunda än vad de är i Sverige, så en adapter är ett måste. Och köp en förlängningsdosa när du ändå håller på, vi har en och den används flitigt. 
 
 
-------
Så, jag har verkligen försökt besvara allt ni undrade över, men om jag har missat något så skriv och fråga! Jag kan göra ett nytt inlägg med alla era tilläggsfrågor.
 
Jag tänkte försöka göra en Londonguide, med alla mina favoritställen när det kommer till restauranger, affärer, områden, nattklubbar, pubar, barer osv osv osv, men ni måste ge mig lite mer tid i London än fem veckor innan jag kommer med den. x
12
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Hanna

Hej! Ingen riktig fråga men det skulle vara kul om du skrev om och tog fler bilder på det du gör utöver skolan. Under helger och så :)

Jättebra blogg!!

Svar: Hej! Absolut, det skall jag försöka bättra mig på! Tack!! x
JOSEFINE -

johanna

Skulle du kunna visa hur det ser ut där du bor? Område och inne i byggnaden? :)

Svar: Absolut! Coming up! x
JOSEFINE -

Anonym

Vad skrev du i ditt motiveringsbrev?

Svar: Jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg, men jag skrev väl mest vad jag sysslar med nu (eller vad jag sysslade med då) och vad jag vill göra i framtiden. Jag skrev lite kortfattat om mig och fokuserade nog mest på att London verkligen inspirerar mig och att jag vill bo i en sådan metropol som London är (art wise, fashion wise, etc etc). Att skolan kändes precis som den utmaning jag var redo att ta mig an och som jag behövde för att utvecklas... Ja, något i den stilen skrev jag. Jag vet att jag skrev att det är viktigt för mig att kunna uttrycka mig i alla olika former, genom bilder, ord, kläder osv osv osv. Jag tror att jag skrev att jag inte visste vad jag ville göra i framtiden, men att jag ändå kände mig säker på/visste att London och London College och Fashion var min väg dit och att det som sagt var precis det jag behövde för att komma dit jag vill komma (vart än det nu är). If that make any sense? Hoppas det besvarar din fråga! x
JOSEFINE -

TOVA

så kul att bo i england!! min dröm! lägg gärna ut bilder på där du bor, har du några favorit shoppingställen?

Svar: Det skall jag absolut göra! Ja, jag tycker om Miss Selfridges och Office (skor!!). Annars Selfridges, varuhuset alltså. Deras skoavdelning. <3 Boots har allt och inget, också så himla bra. COS längs med Regent Street får också thumbs up, och Marc Jacobs flagship store i Mayfair har billiga smycken. Urban Outfitters-butiken som ligger längre ned på Oxford Street, alltså inte den vid Oxford Circus, tycker jag om. Sedan är det väl de vanliga, H&M, Zara, Topshop.... Men håll utkik, lägger upp bilder på mitt boende+området vilken dag som helst!! xx
JOSEFINE -

johannamarielle

Hejsan, Hur mycket fick du lägga ut själv?
Samt hur mycket tog du med i "fick pengar"? :)

Svar: Hej! Till denna första termin har jag nog lagt ut ca 30-40 000 själv, i fickpengar tog jag med mig typ allt jag hade sparat ihop över sommaren och så + att jag fick lön några dagar efter att jag kommit till London samt min sista lön från att ha jobbat på H&M + semesterersättning en månad efter att ha bott här. Det går att leva billigare och det går att leva dyrare. Men oavsett vilket så kostar saker som ditt oyster card och mat och boende ganska mycket! x
JOSEFINE -

Celina

Hej! Vad kul att läsa om hur du tog dig till London. Jag läser just nu en kandidat i Strategisk kommunikation vid LU och är sugen på att plugga i London under min utlandstermin nästa höst! 15hp plugg och sedan praktik på det. Vet att University of the arts har London college of communications också och tänkte ev. söka där. Har du några tips inför söknadet/resan dit? I och med att det förmodligen blir en kort vistelse :) Vad kan man räkna med i terminsavgift? Hyra? För ca 3 månader - hur mycket rekommenderar du att spara i förväg? Tacksam för svar! Och tack för en sjukt bra blogg! /Celina

Svar: Hej! Oj, vad svåra frågor, haha, jag skall göra mitt bästa att besvara dem. Jag fick jättemycket hjälp av IBS när jag sökte, men att ha så mycket som möjligt redo när man börjar söka (referensbrev osv) underlättar verkligen. Jag stressade väldigt mycket med allt som skulle in, önskar att jag hade varit bättre förberedd (men hade inte kunnat vara det då jag inte visste vad som skulle in förrän två veckor innan det skulle in). Terminsavgiften törs jag inte heller svara på... Jag betalde IBS ett "paketpris", där det ingick boende och terminsavgift och studieresa till Paris och så. Jag tror också att det skiljer sig väldigt mycket från termin till termin. Hyran däremot kan jag svara på! Jag skulle försöka att inte betala mer än £150 i veckan, det går absolut att hitta något för den summan. Jag skulle också försöka hitta boende i östra London, det är där man hänger mest och det mesta "händer". Det är svårt att säga hur mycket du skulle behöva spara... Som student kostar ditt Oyster card ca 850 kr/månad, och sedan ca 6000-7000 för boende/månad. Mat kan du ju komma undan ganska billigt med, om du är lite kreativ och sparsam. Du går med största sannolikhet ut några gånger, inne i centrala London kan inträdet ofta vara ca £20 (ett rån!), men i östra London är det allt från gratis till... ja, £15 i värsta fall. Oftast brukar det ligga runt £5-7. Lite shopping på det också tänker jag mig kanske.. Räkna med att du gör av med ca 10 000 i månaden, med boende, shopping, mat, utgång osv. Kanske mer, kanske mindre. Det är verkligen jättesvårt att säga! Hoppas jag lyckades svara på någonting i alla fall, och hör av dig om du undrar över mer saker! Jag kan ge dig numret till hon som vi hyr vår lägenhet av om du vill, hon hör till en agency som hyr ut rum i östra London relativt billigt, verkligen värt att kolla upp om du bestämmer dig för att flytta! Tack så jättemycket!!! xx
JOSEFINE -

sofia

Hej! Jag har läst fram och tillbaka om London College of Fashion och det verkar som världens bästa skola.. men jag har en fråga! Måste man kunna rita och sketcha kläder och designer? Jag kan verkligen INTE rita så jag är väldigt orolig över det. Sen undrade jag, betalar du liksom det där 160 000 kr när du studerar per år eller är det liksom färdigbetalt för 3 år? Tacksam för svar, din blogg är grym!

Svar: Hej! Först och främst: tack, vad gullig du är! Sedan: Nej, jag gick Fashion Business och du BEHÖVER inte kunna teckna och skissa och sketcha, men du kommer att behöva göra det. Du får hjälp såklart och du behöver inte vara duktig. Det jag gjorde var en ettårig utbildning, så mina 160 000 kr gick åt till ett års utbildning, men också till boende för första terminen, en skolresa till Paris osv. Om du undrar något mer, fråga här eller maila mig på [email protected]! x
JOSEFINE -

Johanna

Hej! Kommenterar kanske det här inlägget lite sent men jag undrade bara om det går att bli antagen efter att man har slutat gymnasiet här i sverige eller om man måste ha någon slags jobberfarenheter eller ha pluggat vid högskola/universitet?

Johanna

Hej! Kommenterar kanske det här inlägget lite sent men jag undrade bara om det går att bli antagen efter att man har slutat gymnasiet här i sverige eller om man måste ha någon slags jobberfarenheter eller ha pluggat vid högskola/universitet?

Svar: Nej, det är bara att ansöka direkt! :) Du behöver ingen förkunskap. Kram! :) x
JOSEFINE -

Linnea

Hej! Jag är super intresserad att söka samma linje som dig. Jag undra vad du gick ut med för poäng i gymnasiet? Spelar betygen stor roll, måste man vara ett A barn? :)

Svar: Hej! Det spelar ingen roll vad du gjorde på gymnasiet eller hur många poäng du har - du måste bara ha VG i engelska om jag minns rätt! Puss! :)
JOSEFINE -

Kim

Jag skulle vilja veta om du har fått jobb efter den hör ettåriga utbildningen ?
Jag funderar att läsa en tre årigt utbildningfashion marketing på Regents University i London
Vet du något om det?

Svar: Hej! Jag vet ingenting om den utbildningen, har faktiskt inte hört om den tidigare, men den är säkert bra. Jag fick lite olika jobb efteråt, bl a som stylist assistent vilken var svinroligt, men inte särskilt reliable för jobben var lite sporadiska. Jag hade även ett obetalt internship ett tag (eller bara expenses paid, så lunch och travel, men det räcker inte). Jag jobbade lite inom retail ett tag för att jag behövde pengarna, men nu har jag ett betalt internship! Dock bara deltid. Så det är lite klurigt, men så är det med allt i London - det är så många som bor här så det är stenhård konkurrens om allt. Om du undrar något mer är det bara att fråga! Puss!
JOSEFINE -

Miccaela

Hej Josefin! Jag har tänkt att söka till LCF nu till hösten och jag hittade din blogg när jag gjorde lite research om skolan. Jag tänkte bara höra med dig som har gått utbildningen om du tycker att de var värt de såhär i efterhand? det kostar ju en hel del och det skulle vara intressant att höra vad de kan leda till och om du tror att du skulle kunna tagit dig dit du är idag utan den. många säger att i modebranschen behöver man ingen och vissa påstår att det till och med är onödigt med "utbildning" utan det är bättre att försöka arbeta sig in på något sätt. håller du med om att de stämmer eller borde jag söka?

Svar: Hej Miccaela! Att söka till LCF är nog det bästa beslutet jag någonsin tagit hela mitt liv. Det kostar jättemycket, men det var värt det. Men innan du söker så är det en sak jag tycker är värt att förstå: Du får ingen fullständig utbildning. Du går bara ett år, och du får inget degree när du slutar. Du får certifikat och diplom, men du har ingen fullständig utbildning. Med modebranschen så handlar det 100% om att jobba sig in, och enligt mig är därför denna utbildning perfekt. Men om du är ute efter en utbildning så skulle jag söka något annat. Via den här kursen får tillräckligt mycket kunskap för att senare kunna söka ett jobb, och du har alla dina skolprojekt som du kan visa. Alla jobb inom modebranschen kräver någon slags utbildning först och främst, och arbetslivserfarenhet. Jag känner personligen att via LCF lärde jag känna tillräckligt många människor och knöt rätt kontakter för att senare kunna få jobb. Först hade jag några obetalda internship för att få arbetserfarenhet, och sedan fick jag ett entry level deltidsjobb, som senare blev mer timmar och mer ansvar, och till sist fick jag det jobb jag har nu - full time som content creator på en PR byrå.Om du skulle vilja skicka ett mail till mig så kan jag förklara lite bättre och utveckla vilka områden jag tyckte var negativa med LCF och varför, men at the end of the day skulle jag rekommendera att söka till LCF oavsett vad, det är det bästa valet jag gjort i mitt liv och även om det var tufft till och från, speciellt efteråt (det ÄR svårt att få jobb, men så länge du verkligen vill det och har drivkraften så går det), så var det värt det. Finns absolut ingenting jag skulle gjort annorlunda! - [email protected]
Josefine | 22 | London





Annonser från BloggPartner